Terug naar school routine

Terug naar school routine

Nieuw

Door Babysits, 3 minuten leestijd

Deel:

Na een lange zomer vrij te zijn geweest en vakantie te hebben gehad met het gezin, breekt het schooljaar weer aan! Veel kinderen kijken niet echt uit naar deze tijd van het jaar en ook voor ouders kan dit soms een hectische tijd zijn. Maar als je begint met goede gewoontes, is het misschien nog helemaal niet zo erg! Volg de onderstaande tips en ben helemaal voorbereid op het nieuwe schooljaar!

Terug naar school

1. Koop alle items die je kind nodig heeft

Voor je rugzak heb je een etui, een agenda, schriften en schoolboeken nodig. Een goed idee om georganiseerd te blijven is om je notitieboeken een kleurcode te geven. Je kunt hiermee verschillende onderwerpen aan verschillende kleuren koppelen.

*TIP: Geef alle spullen van basisschoolkinderen een label met hierop de voornaam, achternaam en de klas van het kind. Dit maakt het gemakkelijker om de spullen terug te vinden aan het einde van de dag.

2. Bereid alles van tevoren voor

Het is verstandig om de avond voor de schooldag vast wat dingen voor te bereiden. Zo kun je de rugzak en de kleding die aangetrokken kan worden alvast klaarleggen. Door deze tip te volgen zul je meer tijd besparen in de ochtend.

3. Het belang van het ontbijt

Maak 's ochtends een goed ontbijt klaar die de nodige energie oplevert om de dag door te komen. Vergeet ook de lunch en de snack niet in de rugtas van je kind te stoppen voor tussen de middag op school!

4. Breng ze vroeg naar bed

In de zomervakantie mogen kinderen vaak langer opblijven dan normaal. Zodra de school weer gaat beginnen moeten de kinderen toch weer vroeg naar bed en vroeg opstaan. Om het voor hen wat makkelijker te maken om weer vroeg naar bed te gaan is het verstandig om twee weken voordat de school begint het slaapritme weer terug te brengen. Zorg dat je kind elke avond een paar minuten eerder naar bed gaat totdat hij of zij weer het goede slaapritme heeft. Het kan ook helpen om een sport te spelen voor het slapengaan. Hoogstwaarschijnlijk zijn de kinderen na het sporten al aardig moe en vallen zij sneller in slaap.

5. Vroeg wakker worden

Naast het vroeg naar bed gaan, kun je de kinderen zelfs laten wennen aan het vroeg wakker worden tijdens het weekend. Uiteraard verdienen ze het om ook een beetje uit te slapen, maar probeer ze uiterlijk om 9 uur wakker te maken. Je kunt ze motiveren door wat leuks te gaan doen.

6. Tijd voor huiswerk

De leraren wachten er helaas niet mee… huiswerk! De eerste week kun je al verwachten dat je kind thuiskomt met huiswerk. Het is verstandig om van tevoren alvast af te spreken hoeveel uur per dag je kind moet besteden aan huiswerk. Mocht je als ouder helaas niet veel tijd hebben om je kind te kunnen helpen met huiswerk dan kun je altijd de oppas vragen om je kind te helpen met wat vakken.

Dankzij deze kleine tips wordt het iets minder moeilijk en vervelend om weer vroeg op te staan en terug naar school te gaan. Het belangrijkste is om deze routine leuk te maken en niet te vergeten om je kinderen ook wat ruimte en rust te geven tussendoor.