Hoe kunnen wij je helpen?

Hoe kunnen wij je helpen?

Algemeen

Babysits (Oppassen.nl) is een online platform voor kinderopvang, wat betekent dat onze oppassen en ouders in contact met elkaar kunnen komen. Wij faciliteren de communicatie tussen oppassen en ouders via ons platform. Gebruikers op onze website kunnen rechtstreeks contact met elkaar opnemen via ons berichtensysteem en oppasafspraken inplannen.

Houd er rekening mee dat ouders en oppassen verantwoordelijk zijn voor het screenen, het interviewen en het maken van hun uiteindelijke keuze. Babysits kan geen verantwoordelijkheid accepteren voor platform gebruikers en/of hun acties.

Het platform is geheel gratis voor oppassen en gastouders.

Voor het contact opnemen met oppassen en gastouders, vragen wij ouders en bedrijven een kleine vergoeding.

Bekijk onze tarieven pagina voor details.

Ja. De Babysits app is geheel gratis te downloaden via Google Play en de App Store. Zorg ervoor dat je regelmatig de app update. Wij verbeteren deze namelijk voortdurend.

Babysits screent geen geregistreerde ouders, oppassen, gastouders of gastouderbureau’s, maar we controleren regelmatig op ongewenst inhoud. Als wij horen van niet betrouwbare gebruikers, blokkeren wij onmiddellijk hun account. Aangezien wij onze gebruikers niet screenen, moet je er rekening mee houden dat je zelf verantwoordelijk bent voor het interviewen van potentiële kandidaten en voor het maken van een uiteindelijke keuze.

Wij raden ouders aan om eerst een gesprek aan te gaan met potentiële oppassen voordat ze worden uitgenodigd om op te passen, om je risico te minimaliseren en om de veiligheid van je gezin te garanderen. Verder worden ouders geadviseerd de referenties en reviews van oppassen te controleren om de beste keuze te maken. Ga voor meer informatie naar onze tips voor ouders.

Wij raden oppassen ook aan om eerst de ouders te ontmoeten voordat je akkoord gaat met het oppassen op de kinderen. Spreek voor je eigen veiligheid af met de ouder in een openbare ruimte en neem iemand mee. Ga voor meer informatie naar onze tips voor oppassen.

Wij raden gebruikers aan om de Babysits berichtensysteem te gebruiken totdat jij je comfortabel genoeg voelt en je de andere gebruiker vertrouwt, om contactgegevens uit te wisselen en buiten Babysits om communiceert. Bezoek onze vertrouwen & veiligheid voor meer informatie.

Babysits heeft veel veiligheidsmaatregelen in het platform ingebouwd, die we continue verbeteren, om te helpen je informatie veilig te houden. Als je kiest om buiten Babysits om te communiceren, maakt dit het moeilijker voor ons om je gegevens te beschermen, doordat je onze beveiligingen misloopt.

Wij raden oppassen en ouders aan hun identiteit te verifiëren door het bevestigen van hun e-mailadres en telefoonnummer en door andere webprofielen aan hun account te koppelen.

Wij raden je aan om ons privé berichtensysteem te gebruiken, omdat wij veel veiligheidsmaatregelen in Babysits hebben ingebouwd om het gedrag van gebruikers te monitoren en je gegevens veilig te houden. Wanneer je communiceert via ons berichtensysteem, kan Babysits dit bewaken en reageren op ongepast gedrag van andere gebruikers. Wanneer je kiest om te communiceren met andere gebruikers buiten ons berichtensysteem, kunnen we niet garanderen dat je gegevens veilig zijn. Bij het gebruik van andere communicatiekanalen, loop je een groter risico op fraude en pogingen tot phishing.

Identiteitsfraude doet zich voor wanneer iemand illegaal gebruik maakt van jouw persoonlijke gegevens. Babysits vraagt nooit naar jouw persoonlijke gegevens. Mocht een onbekende gebruiker om je persoonlijke gegevens vragen, meld dit dan onmiddellijk aan ons, want dit kan een poging tot fraude zijn. Als je denkt slachtoffer te zijn van identiteitsfraude, laat het ons weten en dien onmiddellijk een melding bij de politie in.

Babysits doet haar best om oplichters op het platform te detecteren en te verwijderen en snel te reageren op rapporten, maar we kunnen je niet helpen met interacties die buiten het platform plaatsvinden. Bekijk alsjeblieft onze Vertrouwen en veiligheid-pagina voor meer informatie.

Verhuis of reis je naar een ander land? Je kunt je babysits account meenemen!

Het Babysits platform bestaat in een aantal verschillende landen, je kunt ze allemaal bekijken op onze Babysits.org pagina.

Je kunt ook op elk gewenst moment eenvoudig van land of taal wisselen via de voettekst van de website. Klik op de vlag en kies daarna de landen website die je wilt. Wanneer je overschakelt naar een nieuwe land website, word je gevraagd opnieuw in te loggen met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voor ouders

Ouders kunnen oppassen op Babysits vinden via onze zoekpagina. Je kunt zoeken naar oppassen in jouw buurt of door een profiel te plaatsen, zodat oppassen die geïnteresseerd zijn, contact kunnen opnemen met jou. Zodra je een oppas hebt gevonden waarmee je contact wilt opnemen, kun je upgraden naar een premium account.

Ouders moeten upgraden naar een premium account om contact op te nemen met oppassen. Je kunt upgraden naar een premium account via de upgrade pagina na het registreren.

Als je je premium account wilt stopzetten, dan kun je deze gemakkelijk opzeggen via de account status pagina. Let op dat wanneer je jezelf uitschrijft, er nog een laatste incasso kan plaatsvinden. Dit komt omdat wij pas achteraf incasseren. Voorbeeld: Indien jouw nieuwe maand bijvoorbeeld net vorige week is ingegaan, kan het zijn dat het maandbedrag hiervoor nog geïncasseerd moet worden. Echter, er worden géén nieuwe kosten meer in rekening gebracht.

Als je nog dagen tegoed hebt van het premium account, kun je deze na opzegging van je premium account uiteraard nog gebruiken.

Mocht het opzeggen van het premium account niet lukken, neem dan contact op met de klantenservice.

Als een oppas hebt gevonden, kun je eenvoudig een afspraak maken met de oppas. Je kunt een afspraak plannen door naar je inbox te gaan en te klikken op het gesprek met de oppas. Aan de linkerkant, kun je klikken op de knop “plan een oppasafspraak” om een afspraak te plannen.

Ja, zelfs nadat je premium account is stopgezet, kun je nog steeds contact opnemen met nieuwe oppassen binnen jouw contractperiode en zelfs wanneer je premium account is verlopen, kun je altijd verder gaan met gesprekken die al zijn gestart met jouw premium account.

Wanneer je een oppas aanneemt voor oppaswerk, hoeft je geen contract te regelen. Om de oppaservaring voor beide partijen echter soepeler te maken, raden wij aan om ons intakeformulier in te vullen en door te nemen.

Het kan gebeuren dat je een negatieve ervaring hebt met een oppas. Het spijt ons dit te horen. Als je via het Babysits berichtensysteem contact hebt genomen met de oppas, kun je een review achterlaten over de oppas. Wij vragen je in deze gevallen de oppas te melden via de klantenservice. Babysits zal dan op de hoogte worden gebracht van deze meldingen en zal zo nodige actie ondernemen.

Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) schrijft hier over:

De informele oppas:

Voor één kind is een bedrag tussen de 4 en 6 euro per uur redelijk. Deze vergoeding is alleen voor het oppassen. Als uw kind veel aandacht vraagt, kan dit bedrag aan de lage kant zijn. Voor twee kinderen wordt vaak een bedrag van 6 tot 8 euro per uur aangehouden. Bij drie of meer kinderen kunt u uitgaan van 8 tot 10 euro per uur.

Een scholier als oppas

Een scholier die 's avonds oppast, kunt u een vast bedrag per avond geven of een bedrag per uur. Een bedrag van 2,65 tot 4 euro per uur is dan redelijk. Na middernacht (of na 0.00 uur) kunt u het dubbele tarief afspreken. Blijft de oppas slapen, dan kunt u een bedrag voor de nacht afspreken. Bijvoorbeeld een tarief voor 2 of 3 uur. Hoeveel u betaalt, is afhankelijk van de leeftijd en ervaring van de oppas. Maar ook of de kinderen al in bed liggen als de oppas komt, of de oppas ze naar bed moet brengen.

Leeftijd van de oppas

Bij het vaststellen van het uurtarief kunt u ook rekening houden met de leeftijd. Voor een 15-jarige scholier is 4 euro per uur veel meer dan voor een 21-jarige student. Het minimumloon verschilt ook tussen deze leeftijden. Voor het bepalen van een uurtarief voor de oppas kunt u ook uitgaan van het minimumloon. Als kinderopvang via een officiële gastouder als arbeid wordt gezien, zou de gastouder minimaal het bruto minimumloon moeten verdienen.

Regeling dienstverlening aan huis

"U valt onder de Regeling dienstverlening aan huis als een particulier u maximaal 3 dagen per week inhuurt voor werkzaamheden voor zijn huishouden." Bron: Rijksoverheid.nl

Gastouder

Een gastouder mag zelf bepalen hoeveel zij rekent. Ouders krijgen echter subsidie over een maximaal uurtarief. Bekijk voor meer informatie op de maximaal uurtarief pagina van de belastingdienst.

Voor oppassen

Om te oppassen, moet je 14 jaar of ouder zijn. Daarom geldt bij Babysits een minimumleeftijdseis van 14 jaar oud. Je moet toestemming vragen aan je ouders als je jonger bent dan 18 jaar.

Als je profiel bovenaan de zoekresultaten wordt weergegeven, wordt het makkelijker voor ouders je profiel te vinden. Om je zoekpositie te verbeteren, kun je twee dingen doen:

  1. Badges voltooien.
  2. Gebruik het platform en controleer regelmatig je profiel.

Het doel van het badges systeem is een gemeenschap van gemotiveerde leden te bevorderen door de voorkeur te geven aan de hoogste kwaliteit en de meest geverifieerde profielen.

Als je wilt reageren op oppaswerk dat is geplaatst op Babysits, kun je contact opnemen met een ouder door naar het profiel te gaan en op de knop “contact” te klikken. Houd er rekening mee dat je een actief profiel moet hebben om contact te kunnen opnemen met de ouder.

Als je een actief profiel hebt, kunnen ouders contact met je opnemen door je een bericht te sturen via ons berichtensysteem. We zullen je op de hoogte stellen zodra je een nieuw bericht hebt ontvangen. Je kunt naar je Babysits inbox gaan om direct te antwoorden.

Oppassen bepalen hun eigen uurtarief voor het oppassen op basis van hun kwalificaties, vaardigheden en ervaring. De tarieven per uur kunnen ook variëren, afhankelijk van het aantal kinderen waarop je past, de vereiste taken en de locatie van het oppaswerk. Uiteindelijk is het aan jou om het uurtarief te bespreken met de ouder.

Je maakt afspraken over de betaling met de ouder. Oppassen betalen ons geen commissie en mogen hun verdiensten geheel zelf houden.

Het is aan jou om je uren te organiseren en met ouders over je beschikbaarheid te onderhandelen. Op je “bewerk profiel” pagina kun je jouw beschikbaarheid aangeven in de ‘beschikbaarheids’ kalender. Selecteer eenvoudig de tijden, voor elke dag van de week dat je beschikbaar bent om op te passen. Op ouderprofielen kun je ook zien welke tijden zij op zoek zijn naar oppassen.

Het kan gebeuren dat je een negatieve ervaring hebt met een ouder. Het spijt ons dit te horen. Als je via het Babysits berichtensysteem contact hebt genomen met de ouder, kun je een review achterlaten over de ouder. Wij vragen je in deze gevallen de ouder te melden via de klantenservice. Babysits zal dan op de hoogte worden gebracht van deze meldingen en zal zo nodige actie ondernemen.

Je profiel is een geweldige manier voor anderen om jou beter te leren kennen. Wanneer je een duidelijke profielfoto toevoegt met jouw gezicht, zorgt dit voor meer betrouwbaarheid en vertrouwen. Ouders zullen waarschijnlijk minder snel contact opnemen met een gebruiker zonder een profielfoto.

Helaas reageren sommige ouders niet altijd op berichten. Dit verschilt echter van gebruiker tot gebruiker. Er is geen manier waarop jij of wij hen kunnen dwingen om op een bericht te reageren. Voordat je berichten verzendt, kun je op de profielpagina van de ouder zien of en hoe snel deze normaal reageert indien hier al gegevens over bekend zijn.

Account

Als je je wachtwoord vergeten bent, kun je een verzoek indienen om je wachtwoord opnieuw in te stellen. Je kunt op de link “wachtwoord vergeten” klikken onder de inloggen knop. Na het invoeren van je e-mailadres, e-mailen wij je een link om het wachtwoord opnieuw in te stellen.

Je kunt je account eenvoudig op ieder moment verwijderen. Log je in met je Babysits account en ga naar de instellingen pagina. Klik onderaan de pagina op de knop “verwijder mijn account”. Deze actie verwijdert tevens je profiel op ons platform. Als je een ouder bent en je hebt een premium account, dan zal dit ook stopgezet worden.

Om andere gebruikers op Babysits te helpen je gemakkelijker te vinden, hebben wij jouw geactiveerde profiel doorzoekbaar gemaakt. Dit houdt in dat je profiel ook wordt opgenomen in zoekmachines, zoals Google.

Geen zorgen, als jij je profiel van ons platform verwijdert, dan wordt dit ook in zoekmachines verwijderd. Let op dat zoekmachines niet elke dag alle pagina’s controleren op veranderingen. Het kan soms tot 4 weken duren voordat jouw profiel volledig weg is uit de zoekmachines.

Om je profiel te verbergen, log je in op je Babysits account en ga je naar je bewerk profiel pagina. Klik op de “profiel verbergen” knop.

Op Babysits houdt het stopzetten van je premium account in dat je automatisch betaling stopt en het verbergen van je profiel zorgt ervoor dat je profiel niet meer zichtbaar is voor andere gebruikers.

Als je nog dagen tegoed hebt van je premium account, kun je deze na opzegging van je premium account nog gebruiken. Nadat je premium account is verlopen, heb je nog steeds toegang tot je Babysits account op een gratis account, inclusief de mogelijkheid om door te gaan met de gesprekken die je al was gestart en de toegang tot je transactie gegevens. Als je niet langer voor het premium account in rekening wilt worden gebracht, maar nog steeds toegang wilt tot je account, is dit de beste optie.

Let op: het starten en stopzetten van je premium account kan alleen gedaan worden via een web of mobiele browser en kan op dit moment niet via de mobiele app worden gedaan. Het verbergen van je account zorgt ervoor dat je profiel niet zichtbaar is voor andere gebruikers. Deze actie stopt niet je premium account. Terwijl je profiel verborgen is, kun je nog steeds alle gesprekken voortzetten die je al bent gestart met andere gebruikers.

Ten eerste, controleer of je bent aangemeld bij het platform van je eigen land. U kunt namelijk geen adressen invoeren die zich buiten het land bevinden waarmee je bent aangemeld. Ten tweede, zorg ervoor dat je jouw postcode juist invoert. Ten derde, als je stad niet in onze database staat, neem dan contact op met de klantenservice zodat wij je stad of gemeente toe kunnen voegen.

Contactgegevens, zoals je adres, e-mailadres, telefoonnummer en social media accounts, worden niet weergegeven of gedeeld met derden of andere gebruikers. We gebruiken deze informatie om te verifiëren wie je bent, nauwkeurige zoekresultaten te verstrekken en zo nodig contact met je opnemen. Het is geheel aan jou om contactgegevens te delen met andere gebruikers.

Je kunt je afmelden voor de Babysits e-mailservice op je dashboard of door te klikken op de afmeldlink in de notificatie e-mails. Let op dat de functie om af te melden momenteel alleen beschikbaar is op de Babysits website via een desktop- of mobiele webbrowser en niet via de Babysits app.

Je kunt je wachtwoord wijzigen door naar de instellingen pagina te gaan. Voer je huidige en nieuwe wachtwoord in en klik vervolgens op ‘opslaan’. Hierna is je wachtwoord bijgewerkt.

Momenteel is het niet mogelijk voor gebruikers om zelf hun accounttype te wijzigen. Als jij je per ongeluk hebt aangemeld als ouder en jij wilt je eigenlijk aanmelden als oppas, of andersom, neem dan contact op met de klantenservice. Wij zullen dit voor je aanpassen.

Als je geen e-mails, notificaties of berichten van Babysits ontvangt, raden wij je aan om je spamfolder/prullenbak in je mailbox te controleren. Verder raden wij aan om je dashboard te controleren om te zien of jij je hebt aangemeld voor de e-mailservice.

Op Babysits hanteren wij een Fair Use policy. Dit houdt in dat we een limiet hebben ingesteld voor het aantal berichten die een gebruiker kan versturen om SPAM te voorkomen en eventueel ander misbruik van het berichtensysteem.

Ons doel is om een betrouwbare community te zijn waarin gebruikers alleen berichten naar andere gebruikers sturen als ze daadwerkelijk interesse hebben in de voorgestelde service. Door het beperken van de hoeveelheid berichten die gebruikers kunnen verzenden, hopen wij ook dat gebruikers kwalitatievere berichten versturen.

Wij kunnen je limiet opnieuw instellen als je contact opneemt met onze klantenservice. Wij zullen eerst je account beoordelen om te kijken of je niet spamt en vervolgens je limiet resetten.

Het is niet mogelijk voor gebruikers om zelf hun accounts samen te voegen. Als je meerdere accounts hebt die samengevoegd moet worden, neem dan contact op met de klantenservice. Wij zullen je accounts samenvoegen, zodat alle berichten die je hebt ontvangen of verzonden, in één inbox staan. Vermeld in het bericht de accounts die moeten worden samengevoegd en het e-mailadres van het account dat je wilt blijven gebruiken.

Als je geen verificatiecode hebt ontvangen, raden we je aan om een nieuwe code aan te vragen via de verificatiepagina.

Als je een gesprek met een gebruiker wilt verbergen, kun je eenvoudig op de archief knop in je inbox klikken. Het is niet mogelijk om een gesprek helemaal te verwijderen.

Babysits staat gebruikers toe om content op Babysits te melden die onze Algemene voorwaarden en Community Standaarden schendt. Om een gebruiker te melden, kun je naar het profiel van de gebruiker gaan en op ‘meld dit profiel’ klikken. Je wordt vervolgens gevraagd om een rapport te schrijven en te verzenden. Babysits zal daarmee op de hoogte worden gebracht van deze meldingen en zal indien nodig acties ondernemen. Meldingen zijn vertrouwelijk, wat betekent dat de door jou gerapporteerde gebruiker niet op de hoogte wordt gebracht van je melding.

Reviews en referenties

Anders dan bij referenties, kan je alleen reviews achterlaten voor gebruikers waarmee je in contact bent geweest via het Babysits-berichtensysteem. Als je een review voor een andere gebruiker wilt achterlaten, moet je naar je inbox gaan. Je ziet een beoordelingsknop als je contact met de gebruiker hebt gehad. Wanneer je op de beoordeel-knop klikt, word je geleidt naar de beoordelingspagina. Je kunt ervoor kiezen om een beoordeling anoniem te schrijven.

Om je bestaande review van een gebruiker te bewerken, kun je simpelweg terug gaan naar je inbox en klikken op de review knop. Hiermee ga je terug naar de review pagina, zodat je alle aspecten van de review kunt bijwerken, inclusief de beoordeling en de geschreven tekst. Je kunt een beoordeling voor een andere gebruiker niet verwijderen.

Als je reviews van andere gebruikers meteen wilt bekijken, dan moet je ook een review voor hen schrijven. Als je geen review hebt of wilt schrijven voor een andere gebruiker, dan kun je de review na 14 dagen lezen op jouw profielpagina.

Je kunt momenteel geen reviews verwijderen of verbergen die anderen over jou hebben geschreven; dit zou het review systeem zinloos maken. Je kunt de gebruiker vragen om zijn of haar review over jou te bewerken, maar er is geen manier om een review te verwijderen. Je kunt altijd een reactie geven op een review vanuit jouw eigen profielpagina door simpelweg op de knop ‘reageer op review’ te klikken. Als je vindt dat een review niet accuraat of ongepast is, neem dan contact op met de klantenservice. Wij zullen je verzoek evalueren en passende maatregelen nemen.

Je kunt een referentie aanvragen vanuit je persoonlijke netwerk, en de referenties zullen worden weergegeven op je openbare Babysits profiel zodat andere leden jou beter leren kennen. Je kunt je vrienden en familie uitnodigen via de referentiepagina om een persoonlijke referentie voor jou te schrijven.

Als je eerder ervaring hebt gehad met een oppas op Babysits, maar niet via ons platform, dan kun je een referentie voor hem of haar schrijven. De oppas zal je een verzoek moeten sturen om een referentie te schrijven. Houd er rekening mee dat we automatisch een gratis account aanmaken voor mensen die een referentie plaatsen.

Je hebt altijd de mogelijkheid om referenties te negeren, zodat ze niet zichtbaar worden op je profiel. Je kunt referenties eenvoudig negeren via de referentiepagina en vervolgens op de negeerknop naast de referentie te klikken.

Als je op deze pagina het antwoord op je vraag niet kunt vinden, neem dan gerust contact met ons op.

Contactformulier