15 tips om je kinderen meer groente te laten eten

15 tips om je kinderen meer groente te laten eten

Door Babysits, 5 minuten leestijd

Deel:

Gezond eten is belangrijk en al helemaal voor kinderen. Helaas eten kinderen hun groentes niet altijd even goed op. Door de kinderen te betrekken bij het kiezen, koken, wassen en klaarmaken van het eten, krijg je hen zover om hun groenten op te eten!

Amber Albarda heeft speciaal voor ons 15 tips gegeven om dit proces een stuk makkelijker te maken. Hiernaast geeft ze speciaal voor de Babysits community gratis toegang tot haar e-book Gezond op brood. Door deze tips te volgen en het gratis e-book te lezen, eten je kinderen in no-time hun gezonde eten op!

Kinderen en gezond eten

‘Dat lust ik NIET!!’ Wie kinderen heeft kent deze frustratie vast wel. Je staat je ontiegelijk uit te sloven om een gezonde maaltijd op tafel te zetten, maar dit wordt geen seconde gewaardeerd door je kinderen. Het eten wordt niet aangeraakt of er wordt alleen maar mee gespeeld. Welke ouder loopt er niet tegenaan? Het gaat een stuk makkelijker als je de kinderen bij het volledige proces van de maaltijd betrekt. Want meehelpen is mee-eten.

Wil je dat je kinderen eindelijk eens hun groenten zonder mopperen opeten? Hierbij is herhaaldelijk proeven belangrijk. Het blijkt namelijk dat kinderen even moeten wennen aan een smaakt voordat ze hem accepteren en lekker gaan vinden. Maar voor veel ouders is het al een hele taak om de kinderen bepaald eten vaak te laten proeven. Dit kun je doen door de kinderen te betrekken bij het proces van winkelmandje tot aan het eten op tafel.

Kind eet fruit

Helpen in de keuken

Zodra kinderen kunnen kiezen wat hun eten wordt is de kans groot dat hun houding al 180 graden omslaat. Een zelf gekozen groente in plaats van een (voor het kind) minder aantrekkelijk alternatief wordt vaak met veel minder mopperen opgegeten. Betrek je kind dan ook bij het boodschappen doen en spreek af dat ze mogen kiezen welke groente ze die avond graag willen eten. Laat ze bijvoorbeeld kiezen tussen drie soorten groenten.

Bij sommige kinderen kan het ook helpen om het op een andere manier aan te pakken. Laat ze een groente aanwijzen die ze niet willen eten, zoals bijvoorbeeld champignons. Zodra ze aan tafel zitten en ‘NEE’ zeggen tegen een andere groente, kun je ze laten kiezen of ze dan de champignons willen eten of toch de groente die op tafel staat. Dit werkt alleen bij al wat oudere kinderen.

Kinderen kunnen al van jongs af aan helpen in de keuken. De allerkleinsten kunnen kijken hoe je kookt en wat er allemaal bij het bereiden van het eten komt kijken. Laat ze zien dat het koken van eten leuk, gezellig en een dagelijkse bezigheid is. Zodra je kinderen oud genoeg zijn, is het een goed idee om ze te laten helpen.

Kinderen en gezond eten

Meehelpen is mee-eten

Als je wilt kun je er ook voor kiezen om de kinderen al uit te leggen waar het eten uit de supermarkt eigenlijk vandaan komt. Dit kun je doen door wat plantjes en kruiden in je tuin of in potjes in je raamkozijn te planten. Je zou de kinderen ook een dagje mee kunnen nemen naar een openbare moestuin. Zo leren ze dat groenten samen gaan met buiten, plantjes en natuur. Voor kinderen is dit pure magie en erg fascineren en op deze manier worden ze vanzelf nieuwsgierig naar het eindproduct. Het leert ze tevens het verschil tussen een bloemkool en een broccoli, een verschil waar veel stadskinderen, zo bleek uit onderzoek, moeite mee hebben.

Koken met kinderen

Is bovenstaande kennis voor jou gesneden koek en heeft gezonde voeding al een poos jouw interesse? Zou je hier graag een sturende rol in willen hebben en de volgende generatie op het juiste spoor zetten? Dan is onze part-time opleiding tot Better Health Kindervoedingscoach misschien wel iets voor jou!

15 Tips hoe de kinderen mee kunnen helpen;

  1. Laat de kinderen kiezen welke groente er wordt gegeten
  2. Laat de kinderen de groentes afwassen
  3. De kinderen kunnen de bakjes voor de gesneden groenten alvast klaarzetten
  4. Laat de kinderen de bloemkool in stukjes breken en bijvoorbeeld de broccoli roosjes
  5. Ze kunnen de knoflook pellen
  6. Kinderen kunnen de zaadjes verwijderen uit paprika’s
  7. Ze kunnen de slabladeren klein scheuren
  8. Kinderen kunnen de blaadjes van de verse kruiden plukken
  9. Ietwat oudere kinderen kunnen helpen bij het doppen van de boontjes
  10. Het strooien van zout, peper of kruiden over de groenten en ovenschotels
  11. Door elkaar roeren van ingrediënten
  12. Ietwat oudere kinderen kunnen zachte ingrediënten snijden met een tafelmes
  13. Het prakken van erwtjes/ gekookte groenten/ aardappelen enz.
  14. Helpen met het bouwen van lasagne/ovenschotels
  15. Helpen bij het bouwen van de salade door alle ingrediënten op verschillende salade bordjes te leggen.

Er zijn eindeloos veel kleine taakjes waarbij de kinderen kunnen helpen bij het voorbereiden en het maken van het eten. Doordat de kinderen kunnen helpen met het maken van het eten, krijgen ze creatieve vrijheid en zijn ze al snel trots op hun prestatie. Dit zorgt er ook voor dat ze niet snel het gevoel meer hebben dat bepaald eten wordt opgedrongen. Groenten eten wordt op deze manier opeens een stuk minder vervelend.

Vond je dit artikel van Amber Albarda ook interessant? Bekijk dan snel het recept Gezond trakteren!