Bescherm jezelf tegen scammers

Bescherm jezelf tegen scammers

Door Babysits, 4 minuten leestijd

Deel:

Het vertrouwen en de veiligheid is aardig veranderd door de komst van het internet. Voorheen werden oppassen alleen ingeschakeld als de ouders deze al kende, zoals bijvoorbeeld een buurmeisje of een familielid. Tegenwoordig zoekt men ook op het internet naar oppassen, zoals bijvoorbeeld bij Babysits. Met meer dan 1.3 miljoen gebruikers wereldwijd is het zeker belangrijk om bewust te zijn van het vertrouwen van personen en de veiligheid van het Babysits-platform. Hier zijn een paar tips die je moet volgen om er zeker van te zijn dat je veilig en zelfverzekerd gebruik kunt maken van het platform.

Op het platform kunnen zowel oppassen als ouders zich registreren door een persoonlijk profiel te maken met de informatie die ze nodig hebben om elkaar beter te leren kennen en informatie over elkaar te krijgen. Deze profielen worden constant door Babysits gecontroleerd, maar toch moet je voorzichtig zijn!

Scammers

Profiel zonder foto's

Wij bij Babysits raden ten zeerste aan om een profielfoto te uploaden (bij oppassen is de profielfoto zelfs verplicht) om vertrouwen over te dragen aan andere gebruikers. Natuurlijk zijn er gevallen waarin gebruikers zich niet prettig voelen bij het geven van persoonlijke gegevens zoals bijvoorbeeld een profielfoto. Dit is waarom je tegenwoordig bij Babysits kunt kiezen met wie je jouw profiel wil delen. Zo kun je ervoor kiezen om je profiel op privé te houden, maar je kunt je profiel ook op openbaar zetten of alleen delen met Babysits gebruikers. Helaas zijn er ook gebruikers die opzettelijk hun profielfoto achterhouden om een vervormde versie van de werkelijkheid te presenteren.

Ongepaste beschrijving

Oppassen moeten in hun beschrijving de motivatie en de mogelijke ervaringen met kinderopvang beschrijven. Aan de andere kant moeten gezinnen uitleggen waarom ze een oppas of gastouder nodig hebben en hun gezin voorstellen. Als je een beschrijving leest waarin je niets kunt vinden, kun je beter twee keer nadenken voordat je contact opneemt met deze persoon.

Onvolledig profiel

Op Babysits moedigen wij alle gebruikers aan om verschillende belangrijke informatie te verstrekken, zelfs als ze niet aan andere gebruikers worden getoond. Toch is deze informatie een waardevolle bron van vertrouwen. Soms wordt bepaalde informatie echter om persoonlijke of privacy redenen weggelaten. Dat is natuurlijk prima, maar als je een profiel ziet zonder enige informatie over bijvoorbeeld de voorkeur van de kinderopvang of de beschikbaarheid, moet je voorzichtig zijn.

Spelfouten

Natuurlijk moeten sommige kleine typefouten niet de belangrijkste reden zijn om geen contact met iemand op te nemen. Het kan een gebruiker met bijvoorbeeld dyslexie zijn of met een andere moedertaal. Maar als de hele beschrijving op een vreemde manier is geschreven en niet duidelijk maakt wat de eisen en verlangens van die persoon zijn, kan er argwaan ontstaan.

We willen nogmaals benadrukken dat het niet altijd automatisch een dubieus profiel hoeft te zijn als je een van deze alarmsignalen ontdekt. Er is, zoals reeds beschreven, een mogelijke andere reden voor alles. Om niet in een verdachte situatie te komen of een dubieus persoon tegen te komen, zijn hier vier tips voor je:

Tip 1

De eerste tip is ook de belangrijkste: geef geen persoonlijke informatie weer in je profielbeschrijving zoals je e-mailadres, je telefoonnummer, adres of financiële gegevens. Je mag deze informatie alleen delen nadat je deze persoon persoonlijk hebt ontmoet en wanneer je echt denkt dat deze persoon geschikt is voor het oppaswerk.

Tip 2

Onze tweede tip heeft ook te maken met de eerste ontmoeting: ontmoet elkaar altijd eerst op een openbare en neutrale plek, zoals een café. Daarnaast raden we minderjarige oppassen aan om een volwassene naar het eerste gesprek mee te brengen.

Tip 3

Als de eerste ontmoeting goed is verlopen en je besluit om samen te werken, maar plotseling gebeurt er iets verdachts op de oppasafspraak? Dan raden wij je aan om naar de politie te gaan. Dit ligt natuurlijk wel aan de aard van het incident. Als je niet weet of dit de beste oplossing is voor een bepaalde situatie dan kun je altijd contact opnemen met onze klantenservice. Hier helpen ze je graag verder. Dit kun je doen door onmiddellijk het profiel te rapporteren. Deze knop is te vinden op het profiel van de gebruikers van Babysits. Onze klantenservice ontvangt dan onmiddellijk een melding en kan het profiel wijzigen, verwijderen of de persoon volledig blokkeren.